Vlucht en de eerste dagen in NZ - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Natasja Doelman - WaarBenJij.nu Vlucht en de eerste dagen in NZ - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Natasja Doelman - WaarBenJij.nu

Vlucht en de eerste dagen in NZ

Door: natasja doelman

Blijf op de hoogte en volg Natasja

21 November 2013 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Na op woensdag afscheid te hebben genomen op het vliegveld van m'n ouders en Jacqueline ging alles voorspoedig. Ik kon gelijk boarden om te vliegen naar Dubai, deze vlucht duurde zes uur en was dus redelijk snel voorbij. Eénmaal aangekomen in Dubai had ik nog drie andere Nederlandse meiden ontmoet. De ene ging naar India, een andere naar Indonesië en de laatste ging naar Auckland. Het meisje dat naar Auckland ging en ik dachten allebei ,dat we dezelfde vlucht naar Sydney zouden hebben, maar dat was niet zo.. Zij vloog tien minuten eerder met een andere maatschappij. Na tien uur te hebben moet wachten op Dubai airport om naar Sydney te vliegen, was het eindelijk zo ver! Deze vlucht duurde maar liefst 13 uur!! Maar zoals m'n vader dan zou zeggen; ah joh je hoeft alleen maar te zitten. Dus die instelling heb ik dan ook maar hoog gehouden. Maar het was alsnog een lange zit.. In Sydney aangekomen heb ik dat meisje die naar Auckland vloog nog even opgezocht. Kan je toch nog even gewoon een Nederlands praatje houden. Ook heb ik toen met mijn ouders en zusje geskyped voor de eerste keer. Het was bij mij 's morgens en bij hun eigenlijk tijd om naar bed te gaan, heel bizar eigenlijk! Ook nu ik dit aan het typen ben, gaan jullie opstaan en bij mij is het al avond.
Toen was het laatste stukje van de reis aangebroken naar Christchurch. Dit viel me alles mee en was snel voorbij gegaan. Over het algemeen was het eten goed te doen, je kwam niks te kort!
Aangekomen in Christchurch werd ik opgehaald door de zoon van de baas en ben naar hun huis gereden. Even wat gedronken en hij heeft me daarna naar m’n eigen kamertje gebracht in de stad. Niemand was thuis en het licht deed het niet en ik kon de hoofdschakelaar ook niet vinden.. Dan maar met m'n zaklamp op m’n telefoon.

De volgende morgen werd ik door Arjen, de eigenaar van het bedrijf waar ik stage loop, opgehaald om te gaan kijken bij de Coast to Coast. Een race waar zijn zoon aan meedeed. Een race met verschillende sporten onder andere raften, hardlopen, mountainbiken. In de middag heb ik mijn auto opgehaald en 's avonds heb ik daar gegeten.

Toen was het alweer zondag, ik heb een poging tot uitslapen gedaan, maar tot op de dag vandaag word ik rond vijf uur al wakker. In de morgen ben ik naar de 'shopping mall' (winkelcentrum) gelopen en in de middag ben ik naar de Summit Road gereden. Halverwege was deze weg afgesloten, omdat er stenen op de weg lagen door de aardbeving. Het laatste stukje heb ik naar boven gelopen. Daar had je heel mooi uitzicht voor de stad Christchurch en aan de andere kant zag je de bergen, super!
Weer terug in Christchurch, ben ik met één huisgenootje Grace naar de kerk geweest. Interessant maar ik kon er niet veel van volgen. Nieuw Zeelanders praten zooo snel en ik heb nog niet zo'n uitgebreide woordenschat. Over het algemeen vind ik dat ik mezelf toch goed kan redden hier. Het praten tegen één iemand gaat beter, dan een gesprek volgen in een groep, maar dat komt wel.

Maandag was mijn eerste dag van stage, Arjen en ik zijn samen naar verschillende percelen wezen kijken. Dit gaf mij een idee van hoe, wat en waar alles geteeld wordt. Ook heb ik veel van de omgeving kunnen zien, alleen lijkt alles wel veel op elkaar. Maar was mooi!
Dinsdag heb ik onkruid mogen wieden tussen de radijs en wat werk in de uien. Deze dag was ook snel om! Verder hebben we hier in het huis allemaal een dag van koken. Dinsdagavond is mijn avond om te koken en ik had echt Hollandse kost op tafel gezet, hutspot. En volgens mij vonden ze het lekker, er bleef tenminste niks over voor de vuilnisbak.

Gisteren, woensdag, mocht ik samen met een andere Nederlandse jongen, de hele dag radijs planten. Aan het einde van de dag, de hele dag in de zon, was ik het dan ook wel zat en m'n knieën ook wel!
Vandaag, donderdag, heb ik het afgemaakt en ben zelf naar Rakaia gereden. Hier is een spinazieveld waar ik 'verantwoordelijk' voor ben. Alleen niet alles wilde gaan, zoals ik wilde dat het ging. Niet elke dag kan een goede dag zijn.

Het weer is over het algemeen wel goed. Ik kan meestal gewoon in m'n t shirt over werken. Alleen vandaag begonnen het heel mooi met zonneschijn, maar later begon het toch te regenen. Het is dus mogelijk dat er drie verschillende klimaten op één dag zijn! Ook moet ik me goed insmeren, want anders verbrand je hier heel snel. Doordat er vaak wind staat, voel je niet de zon aan het branden is op je huid.

Ook heb ik al een aardbeving van 4.6 op de schaal meegemaakt. Het was dinsdag op woensdagnacht. Echter realiseerde ik me helemaal niet dat het een aardbeving was. Alles schudde, mijn bed gewoon het hele huis, maar ik snapte niet wat het was. In de loop van de dag werd ik gebeld voor mijn belastingnummer en stelde de mevrouw hiervoor een paar controlevragen. Ze vroeg ook aan mij heb je vannacht ook de aardbeving gevoeld? En ik ow echt was dat een aardbeving wat ik voelde? Ja dus. Grace was na de aardbeving nog naar m'n kamer gekomen om te kijken hoe ik was, maar ik had helemaal niks door. Blijkbaar was ik gewoon verder gaan slapen.

Plannen voor het weekend heb ik nog niet echt gemaakt. De vrouw van Arjen, Jantina, vroeg of ik het leuk vond om een stuk te gaan wandelen in de bergen in Akaroa. Dit zal waarschijnlijk op zaterdag zijn. Zondag ga ik misschien wel op pad hier in Christchurch zelf.

Hopelijk vonden jullie het leuk om te lezen en tot de volgende keer!

Wisten jullie dat?
- Ze hier links rijden en dat dat toch best lastig is?
- Ik een discussie heb gehad met Grace over het woord uitslapen. In het Engels is dat ‘sleeping in’, maar ik hield vol dat het ‘sleeping out’ was. En dat ik op deze manier probeer mijn woordenschat te vergroten.
- Dat fietsen hier alleen mag met een helm op? En dat het dan nog steeds gevaarlijk is?
- Nu al vier dagen oorpijn heb en dat mijn moeder tegen me zei om olie in mijn oor te doen. Dit vroeg ik vervolgens aan Grace om dit te doen, maar eerst op Google op ging zoeken of dat goed voor me was?


  • 21 November 2013 - 08:04

    Antoinet :

    Het was erg leuk om je belevenissen zo na te lezen. Veel succes en plezier verder.

  • 21 November 2013 - 08:21

    Sanne Van Beers:

    Hey Natasja!

    Wat leuk om te horen dat je ook in Nieuw Zeeland bent! Pas op dat je je helm niet vergeet, duur grapje als ze je een boete geven;)

    Ik zit tot half januari in Palmerston North, als je in de buurt bent kun je altijd bellen/smsen/appen.

    Hier is het al best wel goed weer, korte broek/shirtje, komt vast ook snel jou richting op.

    Groetjes Sanne
    +64211159506

  • 21 November 2013 - 09:49

    Anja:

    Hoi Natasja,
    Leuk om wat van te horen en fijn dat je al een beetje gewend bent. Zo zie je maar overal kom je nederlanders tegen.
    Succes en rijd voorzichtig

  • 21 November 2013 - 16:35

    Jan Bol:

    Hoi Natasja ,

    Zo je hebt een mooie reis gehad , en nu er tegen aan .
    Volgende week dinsdag erwtensoep op het menu?
    Of pannenkoeken ook lekker Hollands .
    Heel veel plezier nog en blijf vooral veel schrijven.
    Altijd leuk om te lezen . Groeten uit Monster.

  • 21 November 2013 - 22:58

    Tonco:

    Mooi! Haha toch in new zeeland ook vertrwouwd radijs(-zaad) teelt!

  • 21 November 2013 - 22:58

    Thea:

    Wat leuk om te lezen. Ik zit momenteel in Berlijn. Heb eindelijk een vakantie kunnen regelen. Het is hier volop genieten van veel historie. Het weer is goed te doen maar de mensen hier lopen al met mutsen, shawls en handschoenen aan. Vraag me af wat ze dan dragen als het echt koud is hier. Dan is het bij jou toch beter vertoeven. Ga er lekker van genieten en blijf vooral schrijven. Het is heerlijk om je belevenissen te lezen. Als je nog leuke recepten wilt hebben of daar iets lekkers te eten krijgt dan hoor ik je wel.
    Liefs en een

  • 22 November 2013 - 19:24

    Annet:

    Hee Natasja!

    Leuk om je eerste verhaal te lezen! Grappig ook de wist je datjes, altijd anders in het buitenland.
    Volgens mij heb je al veel gezien en ga je nog zeker veel van het land zien.
    Ik ben benieuwd wat je opdracht precies is, ik ben het een beetje vergeten. Hopelijk lees ik het binnenkort!
    Heel veel plezier nog en de groetjes uit het koude Nederland!

    Annet

  • 28 November 2013 - 21:46

    Rene:

    heel leuk om je belevenissen te lezen geniet ervan groetjes Petra en rene

  • 16 December 2013 - 17:33

    Marjolein Stehouwer:

    Natasja ,

    Wat leuk om je verhalen te lezen!
    Ik ga proberen je om 17 december om 8u te bellen. Voor jou in de ochtend ;-)

    Groetjes,

    M.Stehouwer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Natasja

Actief sinds 27 Okt. 2013
Verslag gelezen: 398
Totaal aantal bezoekers 6340

Voorgaande reizen:

13 November 2013 - 26 April 2014

Stage en backpacken

Landen bezocht: