Tijd voor weer een verslag! - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Natasja Doelman - WaarBenJij.nu Tijd voor weer een verslag! - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Natasja Doelman - WaarBenJij.nu

Tijd voor weer een verslag!

Door: Natasja Doelman

Blijf op de hoogte en volg Natasja

09 December 2013 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Hi family, friends and other interested people!

Tijd voor weer een verslag dacht ik zo! Ik heb geen idee hoe en waar ik zal beginnen maar het begin is er al, haha

Ik zal beginnen, waar ik gebleven was de laatste keer. Samen met Jantina (de vrouw van Arjen), Jan (de zoon), Rinky (een neef) en ik zijn we naar Akaroa gegaan met de auto, het was ongeveer een uur rijden om er komen. Wat een uitzicht toch onderweg, elke keer weer verbazingwekkend! De heenweg lijkt wel heel anders dan de terugweg, terwijl je toch op dezelfde weg rijdt. De weg had om een gegeven moment heel veel bochten en je kon zo naar beneden kijken. Aan de ene kant super, maar aan de andere kant moest ik er niet aan denken dat er wat zou gebeuren. Verder hebben we ook in de wolken gereden, we zaten dus blijkbaar zo hoog in de bergen. Eenmaal aangekomen heeft Jantina ons bovenaan afgezet en zijn wij met z’n drieën naar benden gelopen naar het dorpje Akaroa. Het lopen duurde ongeveer 1,5 uur. Toen ben ik er toch echt achter gekomen dat wandelen niet mijn grootste hobby is! Het was alleen maar naar beneden en bijna geen vlak stuk te bekennen. Op een gegeven moment krijg ik last van m’n knieën met lopen.. Van Jan kreeg ik de tip om dan achterwaarts naar beneden te lopen en dat hielp  Ik was dus blij dat ik beneden was, maar het was zeker de moeite waard. Het dorpje op zich vond ik niet heel speciaal. Er was mij gezegd dat het Franse elementen had, maar die kon ik niet zo snel ondervinden. Na even wat gedronken te hebben zijn we weer naar huis gereden.

De volgende dag ben ik op mijn fietsje (met helm) gestapt en naar New Brigthon gefietst. Onderweg gestopt bij een ‘farmers market’, dat stelde niks voor; maar ik kon na een half uurtje fietsen even mijn benen strekken. Vervolgens weer op de fiets gestapt naar m’n eindbestemming. Eenmaal aangekomen heb ik over het strand gelopen en over een pier van 300 meter. Wat me opviel is dat er veel Aziatische mensen aan het vissen waren en proberen om krabben te vangen, was heel bizar om te zien! Rond een uur of half vijf ben ik samen met mijn huisgenootje, Grace en haar verloofde, naar de kerk gegaan. En na de dienst samen gegeten.

Donderdag en vrijdag (28 en 29 november) had Arjen mij meegenomen naar het noorden van het eiland, Blenheim. In die omgeving wordt ook zaad voor hem geproduceerd en gaat daar eens in de twee weken kijken naar de velden en aanwijzingen geven. De heenreis hadden we veel regen, maar daarentegen niet minder mooi. Op een gegeven moment reden aan de ene kant bergen en aan de andere kant van de weg de woeste zee, supperr! De reis duurde ongeveer vier uur van Christchurch naar Blenheim. Daarentegen hadden we gelukkig op de terugweg mooi weer en dan vallen je toch weer andere dingen op.
Onderweg zijn we ook nog gestopt bij een watervalletje, awesome! Het was ongeveer 20 minuutjes lopen vanaf de weg. In de zee zwemmen ook zeehonden en als deze pups hebben en proberen die pups richting de waterval te zwemmen/klimmen om daar vervolgens te spelen.

Vorige weekend heb ik rustig aangedaan, beetje de buurt verkend en wat boodschapjes gedaan. Een van de boodschapjes was een een ‘recipe journal’ aangeschaft, zo kan ik het recept opschrijven als ik een lekker recept heb gemaakt of iemand anders iets lekker heeft gekookt. Jaa, het is niet meer wat de boerin niet kent, dat eet ze niet. Ik heb hier best veel tijd en vind het leuk om andere dingen te proberen. De recepten die ik gebruik zijn zelf in het Engels geschreven! Soms wel moeilijk maar wat een woordenboek kom ik er wel uit!
Op zaterdagavond zijn Thijs, een klasgenoot, en ik samen naar het Hagley Park geweest, waar een concert was voor kerstmis. Kerstmis is hier heel groot! Zelf op de radio krijg je te horen; still 14 nights to sleep to Christmas! Het was zo gezellig dat we vervolgens nog naar een kroeg zijn geweest en een paar biertjes hebben gedronken.

Toen ik in New Brighton was, waren er ook mensen aan het surfen. Ik had het met m’n ouders erover en die zeiden waarom ga je het niet gewoon leren? Wijs het advies opgevolgd en vorige week zondag (1 december) was mijn eerste surfles. Zoals gewoonlijk dacht ik, dat doe ik wel even. Maar dat wil toch weer tegen, het is heel moeilijk om met de golf mee te gaan en vervolgens de balans op je board te vinden om te staan. Maar ik hoop dat als ik een paar lessen gedaan heb, dat ik het hopelijk beter onder de knie heb.

Afgelopen weekend zijn Thijs en ik zijn een weekend naar Hamner Springs gereden. Met de auto was het ongeveer twee uur rijden, want wij waren echte toeristen. Als er iets mooi was en we wilden een foto dan ging ik, als het kon, gewoon even wat langzamer rijden haha. Rond tien uur op zaterdagmorgen kwamen we aan en hebben ingecheckt in ons hostel. Vervolgens wat boodschapjes gedaan, want we wilden ’s avond bbq’en en zijn daarna op onze mountainbike gestapt. Na ongeveer 3,5 uur mountainbiken waren we weer terug in de hostel. De voornaamste reden dat we naar Hamner Springs waren gegaan, was vanwege hot pools. Het is aangenaam, maar anders dan ik verwacht had; op de foto’s leek het veel luxer. Er waren verschillende ‘pools’ met verschillende temperaturen. Er was er één van 33°C, maar ook één van 42°C. Die van 42°C was wel erg warm en kon je niet te lang in zitten! Rond een uur of zes gingen we bbq’en en daarna op naar de pub. Het was heel anders in vergelijk tot in Nederland. Hier in de pub zijn alle leeftijden te vinden, van 17 tot 60 jaar!
Zondagmorgen zijn Thijs en ik toch ook maar een wandeling gaan maken. Al hadden we er allebei niet echt veel zin in, maar we horen dat er een mooie track was. En zo gingen we op pad. Ze hadden toch gelijk, het was het zeker waard! Ik had het niet willen missen, aan het einde werden we beloond met een waterval! Nog mooier dan de vorige waterval!! Na ongeveer 3,5 uurtjes waren we weer terug.
Vervolgens hebben we nog een mountainbike track gedaan en even genoten van de hot pools, weer gebbqed en naar huis gereden. De uitcheck tijd van het hostel was 10 uur in de morgen. Dus dan mag je niet meer gebruik maken de faciliteiten. Maar we willen toch nog gebruik maken van de bbq. De Nederlandse eigenaar wilde geen ja zeggen maar ook geen nee, dus gewoon gebruiken dan, haha. De terugreis was niet zo fijn, ik was moe en het regende af en toe héél hard! Maar we zijn rond negen uur veilig aangekomen! Toen snel een wasje draaien en het was bedtijd!

Het weer is best heel wisselend. Het heeft een paar dagen geregend, bewolkte dagen, zonnige dagen en dagen met veel wind met de zon. Vorige week ben ik ook heel erg verbrand op m’n rug. Ik had me wel ingesmeerd en ik dacht dat ik alles gehad had, maar blijkbaar niet.. Het doet gelukkig niet veel pijn, misschien wel door het advies dat ik had gekregen om Griekse yoghurt te gebruiken. Het was een raar idee, maar het was wel echt lekker koud. En ik heb voor de zekerheid toch ook maar een fles met after sun gekocht. Toch weer van geleerd dat de zon hier toch wel echt krachtiger is dan in Nederland!

Verder gaat het wel redelijk met mijn Engels, ik denk dat het langzaam wel beter wordt. Het één op één praten met iemand gaan veel beter dan het volgen van een gesprek. En het ligt er ook aan hoe moe ik ben, want het vergt namelijk wel heel veel energie. Toen we in de hot pools zaten, kwam ik aan de praat met een Engelse mevrouw en die zei tegen mij dat ik mijn Engelse grammatica zeer goed was, daar werd ik echt blij van! Keep practicing!

Zo ik ben weer 1,5 uur verder in de avond, het vergt altijd meer tijd dan je verwacht! Maar ik hoop dat ik jullie weer een plezier heb gedaan met mijn verhaal en tot snel!


P.S. Nu begin ik me toch wel te realiseren dat ik niet in Nederland ben na drie weken. Zolang ik maar bezig blijf, hoef ik er ook niet over na te denken en krijg ik hopelijk geen heimwee naar Nederland. Nee! Dat zal niet, want er zijn nog zoveel dingen te doen hier!!

Liefs,
Natasja

  • 10 December 2013 - 15:28

    Shirley:

    Hoi Natasja, zo te lezen .heb je het geweldig naar je zin...mooi land toch? Ik ben er echt verliefd op geworden en heb net na het lezen, mijn fotoboek maar weer eens tevoorschijn gehaald. Stuur je binnenkort nog wel een lijstje to do dingen door..groetjes Shirley en de mannen grootscholten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Natasja

Actief sinds 27 Okt. 2013
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 6336

Voorgaande reizen:

13 November 2013 - 26 April 2014

Stage en backpacken

Landen bezocht: